WAB: "Co na kolację?" - powieść Jamesa Schuylera, jednego z najważniejszych amerykańskich poetów XX wieku

James Schuyler
Co na kolację?

z posłowiem Andrzeja Sosnowskiego
przekład z angielskiego Marcin Szuster
premiera 25 kwietnia 2012 r.


Książka ukazuje się w serii  NOWY KANON
przygotowanej we współpracy z „The New York Review of Books”
An NYRB Classics Book



Lata 70. na amerykańskiej prowincji. Klasa średnia. Dwa małżeństwa, jedna wdowa, dwóch dorastających chłopców, starsza pani, kot i pies. Wizyty, rewizyty, brydż, zakupy. Uzależniona od alkoholu Lottie postanawia się leczyć. Terapia w towarzystwie gburowatego właściciela sieci aptek, nieznośnej hipiski i kilku pogrążonych w depresji gospodyń domowych sprawia wrażenie dziwacznej farsy, ale Lottie powoli dochodzi do siebie. Tymczasem jej mąż wplątuje się w romans. Telenowela? Skąd. Cudzysłów otwiera się jeszcze przed tytułem.

Podczas lektury jest nam chyba dużo bardziej do śmiechu niż do jego przeciwieństwa. I nie jest to w swojej istocie śmiech złośliwy. Na tym zapewne polega osobliwa skuteczność tej jakby alchemicznej receptury Schuylera [...] chodzi być może o połączenie humoru ze współczuciem dla nawet najbardziej miałkich losów śmiesznych ludzi, tudzież zaciekawieniem wielorakimi przejawami choćby najbiedniejszego czy najbardziej sponiewieranego życia.
Andrzej Sosnowski

James Schuyler (1923–1991) – poeta amerykański. Urodził się w Chicago, przez dwa lata studiował anglistykę w Bethany College, po wojnie dużo podróżował po Europie. W latach 1947–1949 przebywał we Włoszech, gdzie przez krótki czas był sekretarzem W.H. Audena. Po powrocie do Stanów Zjednoczonych pracował w Museum of Modern Art. Obok Franka O’Hary i Johna Ashbery’ego zalicza się go najważniejszych poetów Szkoły Nowojorskiej. W 1981 roku za tom poezji The Morning of the Poem otrzymał Nagrodę Pulitzera. Oprócz licznych zbiorów wierszy opublikował trzy powieści: Alfred and Guinevere (1958), A Nest of Ninnies (1969, napisana wspólnie z Johnem Ashberym) i Co na kolację? (1978), oraz kilka sztuk teatralnych.

Komentarze